Rutes a peu

Gaudeix de les rutes que ofereix el nostre municipi!

• Pujada al Mirador passant per la Pedrera "Morena"

Temps de durada: 45 minuts

El Baix Empordà té una xarxa de senders per a fer a peu degudament senyalitzat. Es poden trobar amb els de Gran Recorregut (GR) senyalitzats amb una ratlla de color vermell i blanca, els de petit recorregut (PR) senyalitzats groc i blanc i els senders locals (SL) de color verd i blanc.

Aquesta senyalitzaciĂł pot ser pintada en un arbre, una pedra, un pal, etc.

El nostre Municipi, amb una extensió de 12 km², està situat al peu de les Gavarres i arriba fins al mar la qual cosa contribueix a trobar molts camins per a realitzar qualsevol excursió.

Una de les rutes de senders locals que es pot fer Ă©s la ‘Pujada al Mirador’.

Si sortim des de l’Ajuntament a mĂ  dreta agafem el carrer Travessia de la Riera fins a arribar a l’encreuament del camĂ­ de Fitor (aquest camĂ­ estĂ  dins dels senders denominats PR -petits recorreguts-). En aquest punt trobarem la indicaciĂł de Fitor que seguirem fins a trobar un altre encreuament de camins. A continuaciĂł ens desviarem a mĂ  dreta per passejar per la Pedrera Morena, que estĂ  en fase de restauraciĂł i regeneraciĂł. A la Pedrera hi ha una gran bassa natural d’aigua a la qual s’han introduĂŻt ja alguns animals com Ă necs i peixos. El seu accĂ©s haurĂ  de ser pel costat del portal de ferro on es troba una porta de vianants.
    Tornarem camĂ­ enrere i ens enfilarem novament cap a Fitor. Aproximadament a uns 700 m de distĂ ncia novament cap a mĂ  dreta seguirem el camĂ­ fins a trobar el mirador. Si encertem un dia clar, gaudirem d’una magnĂ­fica vista que ens permetrĂ  contemplar tota la plana de Mont-ras fins a mar amb la tranquil·litat de la natura.

• Anem "Al Crit"

Temps de durada: 1:45 h. / Accés a la platja: Difícil

Sortim de l’Ajuntament de Mont-ras i a l’esquerra comencem aquesta ruta pel carrer de la Font. Seguim fins al C/ Vall-llobrega i just darrere de Mercamat (una nau a peu de carretera blanca i vermella) travessem la carretera C-31 en direcciĂł a Torre Simona (anirem bĂ© si ens trobem, com a 1a casa ‘Can TurrĂł’, una casa gran de pedra). Una vegada travessada la carretera passarem pel carrer Mestre SirĂ©s per tal de poder contemplar la Torre Simona (Torre de defensa de planta rectangular construĂŻda amb carrets de granit ben escairats, datable dels segles XIV i XV. És una de les mĂ©s antigues, notables i ben conservades, situada dins d’una propietat privada). Quan arribem al CamĂ­ Ral, girarem a la dreta i a uns 50 m mĂ©s enllĂ  a l’esquerra per enfilar per un camĂ­ que ens porta fins al Puig Oliu havent de travessar prèviament dues rieres l’Aubi i la dels Ebrons, continuant fins a arribar a la cruĂŻlla prenent el CamĂ­ principal a la dreta, vorejant el Puig de l’Oliu s’arriba a un camĂ­ asfaltat. AllĂ  girarem a l’esquerra passant per davant del CĂ mping Naturista ‘Relax-Nat’; aquest camĂ­ el continuarem avall tot seguint una avinguda d’eucaliptus fins que en el mateix camĂ­ ens obligui a girar a l’esquerra. Sempre seguint el camĂ­ sense desviar-nos arribarem a una cruĂŻlla de quatre camins per on podrem accedir a la platja del Crit. Veurem dos pilars d’obra on s’inicia el camĂ­ de baixada a la platja (hem de tenir en compte que hi ha un pendent considerable). Una vegada a baix, a la platja, podrem gaudir d’un indret verge, dels pocs que es conserven a la Costa Brava.

• Mirador de Roques d’Ase

Temps de durada: 1:00 h.

Sortim des de la Urb. Torre Simona. Podem aprofitar i passar primer pel carrer Mestre SirĂ©s per tal de poder contemplar la Torre Simona (Torre de defensa de planta rectangular construĂŻda amb carrets de granit ben escairats, datable dels segles XIV i XV. És una de les mĂ©s antigues, notables i ben conservades, situada dins d’una propietat privada).

Enfilem pel CamĂ­ Ral fins a arribar al camĂ­ de mĂ  esquerra que porta al CĂ mping Relax Nat (CamĂ­ de Canyelles). Al marge dret ens trobarem el Mas Forner i a l’esquerra, l’entrada del cĂ mping. Continuarem fins a trobar una cruĂŻlla de 3 camins i seguirem recte per l’avinguda dels eucaliptus. El mateix camĂ­ ens obligarĂ  a girar a l’esquerra. Sempre seguint el camĂ­ sense desviar-nos, travessarem la riera Canyelles fins a arribar al CamĂ­ del Crit i seguirem direcciĂł a la cruĂŻlla de quatre camins (la que ens portaria a la platja del Crit).

A mig camí trobarem un trencant a la dreta. L’agafarem. Si el seguíssim fins al final ens portaria a la finca de “Mas Gall” (d’on els pirates van raptar la pubilla que van decapitar i el seu xisclet, segons la llegenda, va donar nom a la Cala del Crit). Nosaltres seguirem només durant 200 m i girarem novament a mà esquerra per agafar un camí-corriol que ens conduirà al cim del Puig Roques d’Ase (a 123 m) i al seu mirador, una finestra amb vistes inigualables: la platja de Castell, les Gavarres, el Montgrí, els dos Quermanys, Son Ric, Cap de Creus i, per descomptat, tota la plana de l’Aubi.

El desbrossament amb estassada de sotabosc, tallada selectiva, poda i tractament de restes vora camins així com el condicionament del paratge de Roques d’Ase i el mirador formen part d’un projecte de recuperació iniciat l’any 2010 per l’Ajuntament de Mont-ras dins la finca municipal de Mas Gorgoll inclosa a l’Espai d’Interès Natural (EIN) “Castell-Cap Roig”.

Les adequacions realitzades a la zona han impulsat l’increment de visitants, gent que hi va a passejar, amb bicicleta o a córrer. La limitació a vehicles de motor que s’hi realitza a l’estiu també és una ferma aposta a la conservació de la zona i a evitar riscos derivats del perill d’incendi propi de l’època i la zona.